Stimuleer je verkoop
Je wil je hoeveverkoop goed laten draaien. Recht van bij de boer helpt je daarbij. Deze pagina bevat alle bouwstenen voor succes en groei van een lokale onderneming als de jouwe. Van het bedenken van een sterke strategie tot het organiseren van een opendeurdag, voor elk stap naar een goed boerende hoeveverkoop vind je een handleiding, tips en voorbeelden.
Onder het luikje Lokale marketing zit de eerste stap. Het is een oefening om te ontdekken waar je al goed in bent en wat er nog nodig is om te blijven groeien. Onder de andere luiken vind je praktische handleidingen, inspiratie en promotiemateriaal.
Klaar om de verkoop op te drijven? Maak een onweerstaanbare folder, trek nieuwe klanten aan en ontdek hieronder alle mogelijkheden van lokale marketing.
Drempels verlagen
Korte Keten is hot! Vele consumenten geven aan dat ze wel in de korte keten willen kopen, maar gaan dan toch niet over tot aankoop. Om deze drempel te verlagen willen we enkele acties opsommen die je als verkooppunt in de korte keten kan aanwenden. Dat kan gaan van het aanmaken van een facebookpagina, over je huisstijl uitdenken, tot het rondleiden van klassen op je bedrijf. Daarom enkele wegwijzers om je hoeveverkoop nog beter te laten renderen.

Opvallen in het straatbeeld
Vergroot de zichtbaarheid van je verkooppunt en naamsbekendheid door op te vallen in het straatbeeld. De buitenkant van je verkooppunt en je erf vertellen waar je voor staat. Je verstevigd het beeld dat bestaande klanten van je hebben en toont potentiële klanten de weg naar je verkooppunt. Werk aan je imago en durf op te vallen!
Bekijk de fiche
Pakketten en geschenkmanden
Help je klanten keuzes maken. Vertel over je producten, doe promoties, zet extra info bij je producten en als ze een cadeautje zoeken, bied je hen een kant-en-klare cadeaumand aan. Een mand vol lekker zuivelproducten, streekproducten, standaard of à la carte vallen steeds in de smaak. Ze stimuleren de verkoop en geven je de kans om nieuwe of minder bekende producten in de kijker te zetten.
Bekijk de fiche
Degustaties
Degustaties leiden regelrecht naar hogere verkoopscijfers. Logisch, smaak is doorslaggevend voor elk voedingsproduct. Laat je klanten proeven van je verse producten en vertel er over. Toon de passie die je hebt voor je beroep en verleid de klant met al het lekkers dat je teelt/kweekt/produceert. Dat proeven doet verkopen is zonder twijfel de belangrijkste tip die we kunnen geven.
Bekijk de fiche
Klasjes rondleiden
Een rondleiding of bescheiden workshop kosten relatief weinig moeite en het promoot je vakmanschap, je verkooppunt en je producten, niet alleen bij het jonge doelpubliek (je klanten van morgen), maar ook bij hun ouders.
Bekijk de fiche
Efficiënt bestellingen verwerken
Met een bestelservice kan je vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen, ben je zeker van een vaste omzet en wordt de wachttijd in je verkooppunt korter. Bovendien creëer je trouwe klanten en trek je nieuwe klanten aan.
Bekijk de ficheVerpakkingen
Een goede verpakking bewaart en vervoert je product, maar verleidt ook je klanten. Je kan er heel wat informatie in kwijt. Bovendien neemt je klant ze mee naar huis, en is de verpakking ook daar een promotiemiddel die het imago van je zaak ondersteunt.
Bekijk de fiche
Evenementen in je verkooppunt
Gun je klanten een kijkje achter de schermen van je bedrijf met een workshop of een opendeur.
Bekijk de fiche
Een kindvriendelijk verkooppunt
Kinderen kiezen mee. En een winkel waar kinderen graag komen, daar gaan de ouders ook graag naartoe. Gezinnen met kinderen zijn een doelgroep met veel potentieel voor de korte keten.
Bekijk de fiche
Prijsaanduiding
Onzekerheid over de prijs geeft de klant een gevoel dat hij weinig beslissingsruimte heeft. Het gebrek aan duidelijke prijsaanduiding kan dus zeker een drempel zijn om in de korte keten te kopen.
Bekijk de fiche