Efficiënt bestellingen verwerken

Wat?

Maak het je klanten gemakkelijk om bij jou een bestelling te plaatsen via een bestelservice. 

Waarom?

Met een bestelservice kan je vraag en aanbod beter op elkaar afstemmen, ben je zeker van een vaste omzet en wordt de wachttijd in je verkooppunt korter. Bovendien creëer je trouwe klanten en trek je nieuwe klanten aan.

Hoe?

  • Onderzoek op welke manier je klant graag wil bestellen? Via sms, via telefoon, via e-mail of een (online) bestelformulier?
  • Wat zijn de mogelijkheden? Een afhaalpunt, website, afhalen in de winkel, levering, ... kies een aanpak die niet extra belastend is maar net makkelijker
  • Voorzie je een folder of (online) bestelformulier, omschrijf je product dan duidelijk, met de prijs, deadline voor bestelling, afhaaldatum, betaalgegevens, ... 
  • Zet je bestelservice in de kijker op een affiche of een folder in de winkel, maar ook op je website of facebookpagina.
  • Evalueer. Verlopen je bestellingen vlot? Zijn je klanten tevereden? Kan je verbeteringen aanbrengen?

Doen!

  • Feestdagen zoals Kerst, Nieuwjaar, Pasen, ... zijn ideale gelegenheden om een folder of online bestelbon te lanceren
  • Nodig je klanten enkele dagen op voorhand uit voor een degustatie!
  • Heb je zelf geen ideaal product om mee uit te pakken bij een feestgelegenheid? Misschien kan het wel gebruikt worden samen met of verwerkt in een product van een collega. Bijvoorbeeld: confituren in gebak of bij paté

 

 

 

Niet doen

Vergeet de bestelbon niet mee te geven of door te sturen! Werk je met een voorschot? Dan ben je wettelijk verplicht een bestelbon op te stellen én een exemplaar aan de klant te bezorgen. Maar ook als de klant online een bestelling doet, is het handig als hij hiervan achteraf een e-mail ontvangt.