Maak je klanten trouwer

Evenement in de winkel

Geef je klanten de kans de mogelijkheid om eens achter de schermen van je hoeveverkoop te kijken. Een opendeurdag of workshop scheppen niet alleen een extra vertrouwensband met je bestaande klanten, maar zijn ook een prima promotiemiddel om nieuwe klanten te winnen. En wie er een speciale verkoopactie aan koppelt, haalt twee keer profijt uit zijn event.

Wat met klachten?

Zelfs het meest klantvriendelijke verkooppunt recht van bij de boer krijgt soms met klachten te maken. Klanten worden nu éénmaal mondiger. Beschouw het als een positieve evolutie. Door een klacht goed aan te pakken, kan je de relatie met de klant versterken en leer je heel wat over hun productwensen en winkelbehoeften.

Hoe je klanten beter leren kennen?

In een uitstekende kennis van je klanten schuilt het succes. Een goed klantenonderzoek helpt je bij het afstemmen van je producten en diensten op de vraag. Ook als je meent je klanten goed te kennen, is een update aan te raden, want net zoals jij veranderen je klanten voortdurend. Wordt je verkoop ouder samen met de vaste klanten of slaag je erin om steeds nieuwe mensen aan te trekken?

Heb je variërende openingsuren?

Verkoop je een typisch seizoensproduct en is het verkooppunt slechts een beperkte periode geopend of worden de openingsuren tijdens een bepaalde periode aangepast? Communiceer duidelijk de juiste openingsuren. Klanten staan niet graag voor een gesloten verkooppunt.

Ga je op vakantie? Communiceer je sluitingsdata tijdig en duidelijk als jullie welverdiende vakantie in zicht komt. 

De perfecte spaarkaart

De spaarkaart is hét beproefde recept om klanten vaker te doen langskomen. Een klassieker onder de marketingmiddelen, maar nog altijd springlevend en uiterst doeltreffend. Geen idee waar te beginnen? Wij helpen je op weg.

Leveren aan bedrijven

Ligt je verkooppunt aan een industriezone of in de buurt van enkele bedrijven? Dan kan je overwegen om er "aan huis" te leveren. Groente- of fruitpakketten, geschenkmanden als relatiegeschenk, fruitsappen, kaas, charcutterie of dessertjes voor recepties, ... : als verkooppunt recht van bij de boer heb je tal van mogelijkheden om bedrijven warm te maken voor je verkoop.

Waarom pakketten of geschenkmanden?

Help je klanten keuzes maken en ze zullen je eeuwig dankbaar zijn. Vertel over je producten, doe promoties, zet extra info bij je producten en als ze een cadeautje zoeken, biedt je hen een kant-en-klare geschenkmand aan. Een mand vol lekker zuivelproducten, streekproducten, standaard of à la carte vallen steeds in de smaak. Ook een groente- of fruitpakket, een bbq-pakket, een soeppakket of saladepakket stimuleren de verkoop en geven je de kans om nieuwe of minder bekende producten in de kijker te zetten. Waar wacht je nog op?

Een kindvriendelijke winkel

Kinderen zijn beslissingsnemers. Zij bepalen mee de keuzes van de ouders. Aandacht hebben voor hen is niet alleen leuk, maar ook erg slim. Gezinnen met kinderen behoren immers tot de trouwste klanten van je verkooppunt. Koester je jonge klantjes dus. Deze tips zetten je alvast op weg. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Klasje op bezoek

Een rondleiding of bescheiden workshop kosten relatief weinig moeite en het promoot je vakmanschap, je verkooppunt en je producten, niet alleen bij het jonge doelpubliek (je klanten van morgen), maar ook bij hun ouders.