Sociale media

Facebookposts die je klanten doen reageren

Bij sociale media gaat het in de eerste plaats om interactie. Het liken, delen of reageren daar is het allemaal om te doen. Daarom ook dat het zo een interessant middel is voor bedrijven, want de interactie zorgt voor een stevige band tussen de klant en jouw zaak. Maar hoe krijg je mensen zo ver om te reageren? Deze 3 types posts smeken om interactie. Hier gaan we!

3 Facebookposts die je klanten doen reageren

Technieken die goed werken op Facebook zijn het stellen van vragen, het vragen van likes of tags en het voorleggen van dilemma's. 

Stel een gemakkelijke vraag

Wat je ook in je post zet, geef mensen altijd de mogelijkheid om te reageren. De makkelijkste manier is het toevoegen van een gewone vraag. Probeer die zo laagdrempelig mogelijk te houden. In de regel geldt dat op gemakkelijke vragen altijd meer gereageerd wordt dan op moeilijke vragen.

Bovendien is het ook een uitstekende gelegenheid om je klanten te betrekken bij je zaak. Vraag bijvoorbeeld om een nieuw ingrediënt aan te reiken. Met het element dat het vaakst doorgegeven wordt, ga je aan de slag om iets nieuws te bereiden dat nadien in de winkel verkocht zal worden. Vergeet zeker niet om je facebook-actie ook in de winkel te vermelden. Zo werkt de actie zowel on- als offline en dat is 2 keer winst!

Vraag op Facebook

Vraag expliciet om likes of tags

Niet alle sociale media experten zijn het hierover eens. Expliciet vragen om iets te liken komt nogal opdringerig over vinden sommigen. Anderzijds, de realiteit toont wel aan dat posts waarvoor zonder omwegen een like wordt gevraagd effectief meer likes krijgen. Doe het misschien niet te vaak en als je om een like vraagt, zet er dan iets tegenover. Bijvoorbeeld:  ‘Like als je net als wij verzot bent op aardbeien recht van het veld’.

Je kan ook oproepen om je pagina te liken door bijvoorbeeld een prijs weg te geven bij x aantal likes. Bijvoorbeeld: Bij 500 likes krijgt elke klant een gratis sla.

Tenslotte kan je je fans ook vrienden laten taggen. Bijvoorbeeld: Tag een vriend die verzot is op lamsvlees.

 

Taggen Facebook

Leg een dilemma voor aan je fans

Dit type update is vooral geschikt om producten in de belangstelling te zetten. Het idee is super simpel: maak een foto van 1 of meer producten naast elkaar. Vraag in het begeleidend tekstje van je post welk van de producten ze mooier of lekkerder vinden.

Het voordeel is dat je producten kan tonen, zonder als een verkoper over te komen. Je geeft mensen een makkelijke keuze en ze krijgen de gelegenheid om op een laagdrempelige manier hun mening te geven. En dat doen mensen graag. Mooi meegenomen is dat mensen actief bezig zijn met je producten. 

Een variatie op de eerste post is de ‘zoek-de-verschillen-post’. Ook hier kan je iets uit je assortiment tonen zonder commercieel over te komen. Hoe ga je te werk? Werk 2 producten af, maar verwerk er kleine verschillen in. Schik het fruit anders, andere decoratie, verschillende onderleggers, enz. en vraag aan je fans welke verschillen ze kunnen ontdekken.

Het is een laagdrempelig puzzeltje en dat werkt. Puzzels en raadsels oplossen zorgt voor een positief gevoel en dus een positieve link met je product. Een tweede voordeel is de onderliggende boodschap: alles wordt met de hand gemaakt en elk van onze producten is uniek. En dat is sterke communicatie!

Een leuk type post voor Facebook is de ‘waar of niet waar’-vraag. Extra leuk is dat het de mogelijkheid geeft tot een pittige discussie. Voor een Antwerpse bakker bijvoorbeeld: ‘Waar of niet waar: de uitvinder van het Antwerps handje was een Hollander’. Succes gegarandeerd!

Tot slot eentje voor je creatieve fans. Je geeft de aanzet van een boodschap en laat je fans de zin vervolledigen. Je klanten voelen zich gehoord en je betrekt ze heel direct bij je zaak en producten. ‘Vul aan: Het lekkerst vind ik yoghurt met …’

Dilemma