Wat maakt een hoeveslager bijzonder?

Rechtstreeks bij de boer kopen is vandaag niet ongewoon meer, maar dertien jaar geleden was dat heel anders. Hoeveslagers waren zelfs een heel nieuw fenomeen. Maar wat is een hoeveslagerij? Wie beter om die vraag te beantwoorden dan Carine Boussemaere? In 2005 pionierden zij en haar echtgenoot Chris met Hoeveslagerij Sint-Pieterke in Reningelst bij Poperinge.

Wat is een hoeveslagerij?

“We zijn een hoeveslagerij in de ware betekenis van het woord”, vertelt Carine, terwijl ze een klant bedient. “De varkens worden hier op de boerderij verzorgd en het vlees verwerken we zelf in onze eigen beenhouwerij. Alleen het slachten gebeurt in een slachthuis in de buurt. Alles uit de hoevewinkel wordt dus in huis bereid: koteletjes, worsten, charcuterie, de stoverij en alle andere bereide gerechten. Daar zijn we trots op.”

Jullie doen alles met twee.

“We zijn heel klein begonnen”, herinnert Carine zich. De boerderij was er al. Dat was hoofdzakelijk Chris zijn terrein. Ik werkte toen nog buitenshuis. Met drie kinderen en allerhande bouwwerken op het bedrijf werd dat te veel. Ik ben gestopt met werken en heb me volop op de boerderij en de zorg voor het gezin gestort. Maar de kinderen werden groot en op een bepaald ogenblik waren ook de bouwwerken afgelopen. Het was tijd voor iets nieuws. Uitbreiden zagen we niet zitten. We doen alles met twee. Met meer dieren zouden we de stallen niet meer uitkomen. Het is net het contact met andere mensen dat me zo aanspreekt. Een hoevewinkel was daarom precies wat we zochten.”

Een hoeveslagerij was toen nog onbekend terrein.

“Klopt, maar we hadden geluk. We mochten bij een collega gaan kijken hoe zij het aanpakten. Vooral over de infrastructuur hebben we toen veel bijgeleerd. Chris is daarop aan een opleiding beenhouwerij begonnen en ik kon terugvallen op mijn ervaring als gezinskok. In het begin was het aanbod nog beperkt: worsten en kotelet. Later zijn daar ook de bereide gerechten en charcuterie bijgekomen. Ondertussen zijn onze producten overigens niet enkel via onze hoeveslagerij te koop, maar kan men ook terecht bij het Voedselteam van Poperinge en bij de Buurderij. ”

Wat zijn de voordelen van kopen bij een hoeveslagerij?

“Allereerst het sociaal contact. Ik kan mensen persoonlijk verder helpen. En omgekeerd, vermoed ik, is het voor onze klanten ook belangrijk dat ze ons leren kennen, de mensen die voor hun voeding zorgen. Ook zijn we een echt korteketenbedrijf. Er zijn geen tussenschakels tussen ons en de klant. Alles gebeurt hier op de boerderij. Het aantal voedselkilometers is daardoor nihil.”

Smaakt het vlees van een hoeveslager anders?

“Mensen vragen me regelmatig: ‘hoe komt dat toch jullie producten zo anders proeven?’. Ik antwoord altijd: ‘Met liefde gemaakt, dat smaakt”. (lacht) Het vlees is uiterst vers en er worden geen toevoegingen of bewaarmiddelen gebruikt.”

Hoe garandeer je de versheid?

“We zijn twee dagen per week geopend en proberen geen overschotten te hebben. We mikken er  dus op om elke week helemaal uit te verkopen. Mocht er toch iets over zijn dan wordt dat ingevroren. Daar zijn we ook eerlijk in. Vers is vers en diepvries is diepvries. Klanten die iets nodig hebben dat uitverkocht is verwijzen we naar de diepvries. Als er geen verse schnitzels meer zijn bijvoorbeeld. Niemand tilt daar zwaar aan. Bovendien kopen heel wat mensen producten bij ons die ze thuis zelf invriezen. Stoverij wordt gepasteuriseerd en spaghettisaus gesteriliseerd. Charcuterie wordt gekookt en kan je vacuüm verkrijgen, goed voor een langere bewaring.” 

Kan je gewoon binnenwandelen in de winkel?

“Dat kan, maar beter is om te reserveren via de website. Anders zou het kunnen dat wat je nodig hebt uitverkocht is. Voor ons is het ook makkelijker, want dan kan ik beter inschatten hoeveel ik moet maken. Afhalen gebeurt altijd in de winkel. Het persoonlijk contact is belangrijk voor ons. Klanten van de hoevewinkel worden altijd vaste klanten. Die veranderen niet meer”, lacht Carine.”